Nytt stadion? Åråsenområdet for lite til å tjene mer på næringseiendom

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • reka
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Aug 2005
    • 13243

    Nytt stadion? Åråsenområdet for lite til å tjene mer på næringseiendom



    STADIONDRØM UNDER TAK

    Per Berg har en visjon. Han ønsker seg et nytt stadion med plass til 20.000 tilskuere for LSK som indrefileten i Lillestrøms framtidige bydel på flyplasstripa på Kjeller .

    VISJONER: Per Berg tenker framtid når det gjelder LSK og veien mot Europa. Han tror at et superstadion her på Kjeller kan bli mer enn bare en drøm. FOTO: LISBETH ANDRESEN
    Av: Av Per Kristian Torvik per.kristian.torvikrb.no 63 80 48 01
    LILLESTRØM

    – Et slikt stadion må ligge under tak som i Parken i København, der det er mulig å spille også om vinteren, sier LSK AS-eier Per Berg.

    – Kall det gjerne en drøm. Jeg skal ikke være med på noe framstøt for å legge ned flyplassen, men jeg har forstått at det kan bli resultatet innenfor en tiårsperiode. Skifte Eiendom skal også ha fått i oppdrag å vurdere salg. Dette er heller aldri diskutert i LSK. Derfor er det så langt bare noe jeg har tenkt en del på.

    Eieren av LSK AS ser for seg en stadion med næringsvirksomhet i tilknytning til anlegget.

    – En kan tenke seg både hotell med en konferansedel og annen næringsvirksomhet. Lillestrøm holder på å utvikle seg til en konferanse- og messeby. Det krever at det hele tiden må foregå en utvikling. I forbindelse med et stadion vil det også være mulig å tenke felles strategi når det gjelder parkering og annen infrastruktur sammen med en fotballarena.

    I forkant
    – Betyr det at du mener Åråsen, som for fem år siden var ett av de mest moderne stadioner i landet, allerede begynner å gå ut på dato?

    – Nei, på ingen måte per i dag. Men LSK må alltid være i forkant av utviklingen. Klubben har en stor verdi i sine eiendommer. I Norge i dag er det vel bare Rosenborg som har større verdier. Men det vi har i dag er kanskje ikke godt nok i morgen. Lykkes vi med det vi gjør nå, vokser vi kanskje ut av Åråsen en dag.

    – Nettopp at klubben eier stadion, gjør det et slik prosjekt du skisserer mer realistisk?

    – Absolutt. Det som mange ser på som et lite luftslott nå, kan bli en realitet om noen få år. Den dagen flyplassen legges ned, skal det bygges ut 1.200 mål, noe som forandrer Lillestrøm. Jeg mener et fotballstadion av den størrelse jeg tenker må være perfekt som et sentrum i den nye bydelen.

    Brøndby et forbilde
    LSK spilte Royal League mot Brøndby før jul. Den danske klubben som konkurrerer hardt om å være best i Danmark, har mange likheter med LSK.

    – Jeg ble overrasket over hvor langt det var fra sentrum av København. Brøndby virket heller ikke som et veldig stort sted, sier Per Berg.

    Men de har en topp moderne stadion med pass til 25.000 tilskuere. Og de har en god økonomi, selv om den ikke er i klasse med FC København.

    – Ser du en del likhetspunkter mellom de to danske gigantene, og Vålerenga og LSK?

    – På mange måter gjør jeg det. Jeg mener det er plass til tre lag i og rundt Oslo i eliteserien. Denne sesongen er det jo fire med Stabæk og Lyn i tillegg. Jeg er også ganske sikker på at det er mulig at to av dem kan være helt i toppen over tid. At det kan være Vålerenga og LSK er jo ikke utenkelig.

    Skal det skje, må LSK ha et sikrere økonomisk fundament i bunn.

    – Selv om økonomien i både LSK, LSK AS, Åråsen Eiendom og Åråsen stadion er tilfredsstillende i øyeblikket, vil jeg ikke friskmelde den. Til det er det så mange usikkerhetsmomenter knyttet til en fotballklubb, med sportslige resultater, sponsorinntekter og publikumsinnrykk, at det skal lite til før vi kommer i ubalanse igjen, sier Per Berg.

    Han tror at et nytt stadion vil være den viktigste garantisten for at LSK skal lykkes i å nå ambisjonene om å skape en toppklubb med muligheter ute i Europa.

    ----
    Tom Lund Park ? Eller kom 1. april litt tidlig i RB i år?
  • King_Raymond
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 4987

    #2
    Åråsen er våres hjem!
    Ultras Felt C Lillestrøm

    Kommentar

    • bjarmann
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2005
      • 2855

      #3
      vi kan ikke forlate åråsen!! klubb sjela ligger i vegga på åråsen. kan heller bygge ut åråsen litt
      I år så tar vi alt

      Kommentar

      • Henrik
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2006
        • 2110

        #4
        Nostalgi kan ikke holde oss igjen fra å ta et nytt skritt mot å bli Norges ledende fotballklubb. Støtter Per Berg 100% her!

        Kommentar

        • iL
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Jan 2004
          • 10771

          #5
          :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
          Kanarifugla flyr høyt i år!

          Kommentar

          • LasseN
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • May 2005
            • 1610

            #6
            Veit ikke helt hva jeg mener her enda.

            Men, hvis det blir noe av, hva skal/kan Åråsen brukes til da? Er ikke verdens største gjenbruksverdi av en fotballstadion tror jeg...
            LasseN

            Kommentar

            • Henrik
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2006
              • 2110

              #7
              Blir vel et eiendomsprosjekt tenker jeg, kan brukes for å finansiere deler av ny stadion.

              Kommentar

              • Bolsen3
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2004
                • 1061

                #8
                Nei, nei, nei! Faen heller, dette var en dritt-nyhet! At han i det hele tatt tenker tanken skuffer meg veldig! LSK er en klubb med stolte tradisjoner, og Åråsen er selve sjela til klubben! Jeg gir faen i om vi hadde fått verdens mest moderne og beste stadion, det ville uansett ikke vært halvparten så bra som gode gamle Åråsen!

                Hvorfor skal vi ødelegge fotballen med penger??? Snart blir det vel slik som i USA hvor man flytter lag fra by til by, for å tjene mer penger...

                Kommentar

                • Scorpio
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Feb 2006
                  • 411

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av LasseN
                  Veit ikke helt hva jeg mener her enda.

                  Men, hvis det blir noe av, hva skal/kan Åråsen brukes til da? Er ikke verdens største gjenbruksverdi av en fotballstadion tror jeg...
                  2. laget kan jo spella der. 8)

                  Støtter forøvrig Per her.

                  Kommentar

                  • Harvest
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jan 2006
                    • 855

                    #10
                    Vi kan heller utvide Åråsen istedet for å bygge NY stadion. Håper ikke disse planene blir satt ut i live.. ny stadion altså...
                    Iron Maiden's gonna get you.

                    Kommentar

                    • Eirik
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • Oct 2004
                      • 154

                      #11
                      Åråsen er vårres hjem
                      vi er fugla
                      VI VIL ALLTID SPELLE DER
                      elsker fugla!

                      Kommentar

                      • DanielW
                        Seniormedlem
                        Forumonanist
                        • Dec 2004
                        • 223

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Harvest
                        Vi kan heller utvide Åråsen istedet for å bygge NY stadion. Håper ikke disse planene blir satt ut i live.. ny stadion altså...
                        Er da ikke så alt for lett å utvide Åråsen nå heller, hvis du ser hvordan stadion er plassert. Jernbanen bak Notar ødelegger mye, og gjør det nærmest umulig å gjøre de store greiene med tribunen. Itilegg er parkeringsmulighetene alt for dårlig.
                        Jeg tror mye av klue med å flytte Åråsen til Flystripa har mye med plass å gjøre.

                        Gamle Åråsen kan "for eksempel" selges å begynne å bygge igjen matta med kontorer og lokaler. Dette vil vel LSK også tjene en god del på.

                        Jeg er positiv til Bergs planer, selvom Åråsen alltid kommer til å være vårt hjem.

                        Kommentar

                        • Lars
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2004
                          • 6156

                          #13
                          Det er seriøst ikke lov til å være negativ til dette. Ja, jeg vet veldig godt at LSK = Åråsen, Åråsen = LSK osv, men dette er faktisk den eneste veien å gå. Området dagens stadion ligger på er i utgangspunktet ALTFOR lite.

                          Vi har ingen parkeringsplasser på dagens stadion.

                          Vi har stolper for å holde taket oppe (dette slipper man dersom det er nok plass i bakant av stadion).

                          En stadion med 11.000 sitteplasser kan veldig fort bli i minste laget.

                          Dagens stadion er bra i dag, men om noen år er den ikke engang på øvre halvdel av anlegg i Tippeligaen.

                          Vi må tenke langsiktig, det holder ikke å være fornøyd med det man har i dag. Selvsagt blir det trist å forlate Åråsen dersom det skjer, men skal vi bli en toppklubb eller ikke?

                          Kommentar

                          • King_Raymond
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 4987

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Lars
                            Det er seriøst ikke lov til å være negativ til dette. Ja, jeg vet veldig godt at LSK = Åråsen, Åråsen = LSK osv, men dette er faktisk den eneste veien å gå. Området dagens stadion ligger på er i utgangspunktet ALTFOR lite.

                            Vi har ingen parkeringsplasser på dagens stadion.

                            Vi har stolper for å holde taket oppe (dette slipper man dersom det er nok plass i bakant av stadion).

                            En stadion med 11.000 sitteplasser kan veldig fort bli i minste laget.

                            Dagens stadion er bra i dag, men om noen år er den ikke engang på øvre halvdel av anlegg i Tippeligaen.

                            Vi må tenke langsiktig, det holder ikke å være fornøyd med det man har i dag. Selvsagt blir det trist å forlate Åråsen dersom det skjer, men skal vi bli en toppklubb eller ikke?
                            Jeg mener at det er fullt mulig å drive en toppklubb på Åråsen med 11 000 tilskuere. Jeg kommer ikke til å stille meg positivt bak ett forslag om å lage en stadion fullt av butikker å hele den kommersielle pakka. Selvfølgelig vil jeg at Lsk skal bli suksessrike, men ikke til enhver pris.
                            Ultras Felt C Lillestrøm

                            Kommentar

                            • Bolsen3
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jan 2004
                              • 1061

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Lars
                              Vi må tenke langsiktig, det holder ikke å være fornøyd med det man har i dag. Selvsagt blir det trist å forlate Åråsen dersom det skjer, men skal vi bli en toppklubb eller ikke?
                              Ikke hvis det innebærer å selge sjela si...

                              Kommentar

                              • Henrik
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2006
                                • 2110

                                #16
                                Jeg ser det mer som å selge sjela om vi ikke gjør alt vi kan for å være en toppklubb, og det inkluderer å legge tilrette for det med et toppmoderne anlegg.

                                Kommentar

                                • Lars
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2004
                                  • 6156

                                  #17
                                  En del av LSK-sjela er jo å tenke nytt og stort og hele tiden ligge foran i utviklinga.

                                  Kommentar

                                  • Hamburg & Kanari
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 3006

                                    #18
                                    Viktig å se fremover. Situasjone og rammebetingelsene i fremtiden, kan aldri sammenliknes med dagens situasjon. Si aldri nei til nye ideer, uten å tenke godt gjennom de. Per idag er anlegget bra nok. I fremtiden vet ingen hva som vil skje. Men noen kvalifiserte folk kan gjøre antagelser på hva som vil skje.

                                    Bra at Per Berg og LSK gjør det!
                                    LSK Norges beste lag

                                    Kommentar

                                    • King_Raymond
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 4987

                                      #19
                                      Er det noen mulighet for å bygge ut Åråsen HVIS det trengs i fremtiden, noen som vet?
                                      Ultras Felt C Lillestrøm

                                      Kommentar

                                      • Ola
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2003
                                        • 1651

                                        #20
                                        Den som reagerer negativt på dette her må skjerpe seg og lese saken minst en gang til. Jeg vil spesielt trekke ut dette;

                                        "LSK må alltid være i forkant av utviklingen. Klubben har en stor verdi i sine eiendommer. Det vi har i dag er kanskje ikke godt nok i morgen. Lykkes vi med det vi gjør nå, vokser vi kanskje ut av Åråsen en dag."

                                        En sunn holdning som Per Berg skal ha all honør for.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎