Budsjett på 91 millioner ?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gamle-perta
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2004
    • 2418

    Budsjett på 91 millioner ?

    Aftenposten påstår i dag at vi bruker like mye penger som VIF og således tilhører økonomi-adelen i Tippeligaen sammen med nevnte lag og RBK.

    Tidligere tall som er kommet fram har vel ikke ligget i nærheten av dette nivået?
    Hva er riktig?

    Mvh
    Gammer`n
    Mvh
    Gammer´n (Per T)
  • lsk_fugl
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jun 2004
    • 864

    #2
    jeg stussa også på dette med at lsk har kommet så høyt opp!! men kan det ha noe med investeringen til lsk invest eller hva det var? på rundt 22 mill? for det har vel tidligere vært på 59? :?

    Kommentar

    • mr.Jordbakke
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 3845

      #3
      Til sammenligning kan det nevnes at FCK har et budsjett på 300 mill!
      NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

      Mvh
      Mr.Jordbakke

      Kommentar

      • Torolf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2004
        • 9574

        #4
        Opprinnelig skrevet av lsk_fugl
        jeg stussa også på dette med at lsk har kommet så høyt opp!! men kan det ha noe med investeringen til lsk invest eller hva det var? på rundt 22 mill? for det har vel tidligere vært på 59? :?
        Investeringer har ingenting med driftsbudsjett å gjøre, men jeg tviler uansett sterkt på tallet 91 mill.

        Kommentar

        • Tobben
          Jeg elsker å kjøre trikk
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2005
          • 1666

          #5
          http://pub.tv2.no/nettavisen/fxt/tip...icle605900.ece

          OMSETNINGSTABELLEN 2006:

          1. Rosenborg - 126 mill.**, resultat: 1,4 mill.
          2. Vålerenga – 91 mill., resultat: 5 mill.
          3. Viking – 85 mill., resultat: «bedre enn i 2005» (2,1 mill.)
          4. Brann – 65,4 mill., resultat: 5 mill.
          5. Lillestrøm – 60 mill., resultat: balanse
          6. Start – 55 mill., resultat: balanse
          7. Tromsø – 50,2 mill., resultat: 0,5 mill.
          8. Fredrikstad – 49 mill., resultat: 0,5 mill.
          9. Lyn - 48,9 mill., resultat: 0,85 mill.
          10. Molde - 41 mill., resultat: balanse
          11. Stabæk – vel 40 mill., resultat: balanse
          12. Odd – 37 mill., resultat: 3 mill.
          13. Ham-Kam 33,2 mill., resultat: 1,2 mill.
          14. Sandefjord: vel 30 mill., resultat: balanse

          SLIK GIKK DET I FJOR*:
          1. Vålerenga – omsetning: 99,7 mill. resultat: 1,5 mill.
          2. Start – omsetning: 52 mill., resultat: 0,4 mill.
          3. Lyn – omsetning: vel 40 mill., resultat: «noe underskudd»
          4. Lillestrøm – omsetning: 50,7 mill., resultat: - 1,2 mill.
          5. Viking – omsetning: 75,5 mill., resultat: 2,1 mill.
          6. Brann – omsetning: 79,1 mill., resultat: 5,1 mill.
          7. Rosenborg – 184,9 mill.**, resultat: 1,7 mill.
          8. Tromsø – omsetning: 41,9 mill., resultat: - 0,4 mill.
          9. Odd – omsetning: 37 mill., resultat: - 1,8 mill.
          10. Ham-Kam – omsetning: 42,6 mill., resultat: 10,9 mill.
          11. Fredrikstad – omsetning: 45,3 mill., resultat: - 4 mill.
          12. Molde – omsetning: 37,5 mill., resultat: 0,07 mill.
          13. Aalesund – omsetning: 42 mill., resultat: - 0,6-0,7 mill.
          14. Bodø/Glimt – omsetning: 28,5 mill., resultat: - 3,4 mill.
          Last edited by Tobben; 07.04.2006, 14:40.

          Kommentar

          • Alexander
            Medlem
            Møteplager
            • Sep 2005
            • 70

            #6
            Jeg sendte en mail til Frank Grønlund i LSK og lurte på dette og nå har jeg fått svar.

            Her er svaret jeg fikk: (litt forkortet)

            "Budsjettet for A-laget er på ca 55 millioner.
            A-laget er LSK AS og eies i sin helhet av Øie AS
            Åråsen eiendom AS eies av LSK
            Åråsen Stadion AS eies av LSK
            Skedsmo Storhall AS eies av LSK
            Skedsmo kunstgress eies av LSK
            LSK driver selv den ideelle organisasjonen med ca 50 lag fra old boys /
            til mini.
            Summerer vi omsetningen til alle og trekker fra internfakruering er vi
            på tallet Aftenposten oppgir.
            Størst omsetning utenom fotballen har Åråsens Eiendom som leier ut
            arealer til næringslivet, i første rekke A-hus - totalt ca 18.000 m2"

            Dette oppklarer vel det meste.

            Kommentar

            • Rønnern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6690

              #7
              Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
              Denne sammenligningen har jeg ikke sett noe sted. Har du regnet ut dette og glemt å dele det med oss andre, Rønnern?

              En annen kilde har disse tallene for i år:
              http://fotball.aftenposten.no/elites...ticle51511.ece

              Jeg veit at disse talla er kompliserte å beregne og å sammenligne, siden det er mange selskaper involvert. Kanskje skulle noen av pengene vært holdt utenfor, men LSK invest-pengene burde kanskje telt med andre veien. De er så vidt jeg har forstått ikke blitt tatt med i regnskapet over.
              Men jeg har en følelse av at Rösler har mer å rutte med enn Erlandsen hadde, også i forhold til våre konkurrenter.
              Jeg fortsette denne debatten her, det er ryddigere.

              I 2004 brukte Lillestrøm Sportsklubb AS 54 millioner kroner. LSK AS har i år regnet med å bruke ca. 55 millioner kroner. I tillegg har vi LSK invest som på en aller annen måte har brukt 14 millioner kroner. En del av disse 14 millionene er brukt på kjøp av Occean, resterende er trolig brukt til å kjøpe spillerrettigheter fra LSK AS. Altså er det inntekter inn i LSK AS som i utgangspunktet ikke vil påvirke driftsutgiftene.

              Pluss/minus 50 millioner har vært standarden for LSKs elitesatsing i mange år og LSK har alltid brukt mer penger enn klubber som Viking (unntatt de siste par årene), Odd, Start, Godset, Glimt, Tromsø, Aalesund, Lyn, Fredrikstad, Sogndal, Bryne, Moss for å nevne noen klubber som er eller har vært i Eliteserien i det siste.

              Siden tja, rundt 1998 er det kun Vålerenga og Rosenborg som konsekvent har brukt mer penger enn LSK. Molde og Stabæk har tidvis hatt høyere forbruk enn LSK, men ikke de siste tre, fire siste årene. Et par sesonger brukte vi også mer penger enn Brann på den sportslige satsingen, men etter enorme økonomiske problemer som endte med sanering av gjeld, salg av Brann Stadion og nedleggelse av Brann AS, så har Brann tatt oss igjen.

              I år vil Uwe garantert ha mindre midler tilgjengelig enn hva trenerne for Rosenborg, Vålerenga, Brann og Viking har. Sånn sett er det vanskelig å påstå at Uwe har sviktet så langt.

              Men at laget har mer å gå på? Ja, fordi Uwe, Gunnar, Jan Åge (og Arne) har vært flinke til å hente meget gode spillere til spottpriser. Det er lov å forvente mer av spillerne, men ikke nødvendigvis fordi de har kostet så vanvittig mye penger, for det har de ikke sammenlignet med de konkurrentene som ligger foran oss på tabellen.
              Mvh Ronnie "The Runner"
              LSK for alltid

              Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

              Kommentar

              • Torolf
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2004
                • 9574

                #8
                Opprinnelig skrevet av Rønnern

                Men at laget har mer å gå på? Ja, fordi Uwe, Gunnar, Jan Åge (og Arne) har vært flinke til å hente meget gode spillere til spottpriser. Det er lov å forvente mer av spillerne, men ikke nødvendigvis fordi de har kostet så vanvittig mye penger, for det har de ikke sammenlignet med de konkurrentene som ligger foran oss på tabellen.
                For eksempel har Vålerenga, ifølge flere oppslag i Aftenposten denne uken, brukt ca. 57 millioner kroner på spillerkjøp de tre siste årene.

                Kommentar

                • RoyVaadal
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2004
                  • 4055

                  #9
                  Jeg er redd det blir for enkelt å bare se på elitesatsinga aleine, og å trekke fra alt det de andre selskapene driver med.
                  F.eks. med Åråsen stadion så fikk vi jo en refinansiering av dette lånet der renta gikk ned flere prosent (etter Erlandsen). Noe som kanskje gir oss 5 millioner mer å rutte med per år. For andre klubber er kanskje stadionutgiftene, i form av baneleia, med på å trekke A-lagsbudsjettet opp. Alle disse forskjellige lommebøkene i LSK-konsernet gjør dette svært vanskelig å forholde seg til. Det gjør det ikke lettere at det også er andre klubber med mange lommebøker.

                  Når vi på under et år klarer å kjøpe en spiller for nesten 10 mill. (Occean) og legge inn et bud på enda en spiller til rundt 8 mill. (Sapara), så virker det på meg som om vi har fått sterkere økonomi enn vi hadde under Erlandsen. Og det i en sesong der vi bare selger Stoffe for noen få millioner. Vi kjøper for langt mer enn vi selger.
                  RoyVaadal.

                  Kommentar

                  • Rønnern
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6690

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                    For andre klubber er kanskje stadionutgiftene, i form av baneleia, med på å trekke A-lagsbudsjettet opp. Alle disse forskjellige lommebøkene i LSK-konsernet gjør dette svært vanskelig å forholde seg til. Det gjør det ikke lettere at det også er andre klubber med mange lommebøker.
                    Det å skille ut elitesatsingen i de forskjellige klubbene er ikke veldig utfordrende. De fleste har samme avtale som LSK har med LSK AS og det er små forskjeller.

                    LSK AS er et eget, separat selskap som f.eks. må betale for baneleie av Åråsen og god økonomi for LSK betyr ikke noe for LSK AS.

                    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                    Når vi på under et år klarer å kjøpe en spiller for nesten 10 mill. (Occean) og legge inn et bud på enda en spiller til rundt 8 mill. (Sapara), så virker det på meg som om vi har fått sterkere økonomi enn vi hadde under Erlandsen. Og det i en sesong der vi bare selger Stoffe for noen få millioner. Vi kjøper for langt mer enn vi selger.
                    I år har Uwe fått midler tilgjengelig for kjøp av spillere i prisklasser som ikke var aktuelle da Arne var trener. Det er rom for investeringer, noe som var utenkelig i 2004 da man gikk med 17 millioner i underskudd. I år er driften nærmere balanse og da kan investorer kjøpe spillere fremfor å dekke inn underskudd på driften. Uwe har selv bidratt godt med å tjene inn de pengene i form av en god sesong i fjor og en innbringende vinter. Og fjorårssesongen var uten kjøp av Ollie, Martin osv. osv.

                    Vi må heller ikke glemme at økonomien i norsk fotball generelt har fått et løft, så det er mange klubber som har fått mer penger tilgjengelig, ikke bare LSK. Når konkurrentene Vålerenga, Brann og Rosenborg bruker veldig mye mer enn LSK og Uwe, synes jeg det er merkelig at økonomiske muskler blir grunnlaget for hvorfor LSK har levert en skuffende sesong.
                    Mvh Ronnie "The Runner"
                    LSK for alltid

                    Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                    Kommentar

                    • 10.09.50
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2005
                      • 1410

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Rønnern
                      Vi må heller ikke glemme at økonomien i norsk fotball generelt har fått et løft, så det er mange klubber som har fått mer penger tilgjengelig, ikke bare LSK. Når konkurrentene Vålerenga, Brann og Rosenborg bruker veldig mye mer enn LSK og Uwe, synes jeg det er merkelig at økonomiske muskler blir grunnlaget for hvorfor LSK har levert en skuffende sesong.
                      Selv syns jeg ikke det er minste rart at satsningen til Per Berg skaper forventninger. Når treneren peker ut én mann som frelseren, og han hentes koste hva det koste vil, og det gjorde det jo, skapes det forventninger hos noen av oss. Og slenger man på en 3-4 U21-landslagsmenn i tillegg, stiger forventningene plutselig raskere enn hårfestet til Uwe.

                      De forventningene er ikke innfridd. Langt derifra. For oss som er mer opptatt av hva som skjer utpå matta enn på hvor mange som sitter på bussen fra Gjerdrum, er det mye å være skuffet over i år. Jævla mye.

                      Jeg mener at RoyVaadal opplagt har rett når det gjelder sammenligninger med tidligere år. Det er evigheter siden vi har hentet spillere i det omfanget, og på det nivået, vi har gjort siden Per Bergs inntog. At Brann har kjøpt enda flere og enda dyrere, spiller ingen rolle. Det har de alltid gjort. Uten å få en dritt ut av det.

                      Kommentar

                      • Rønnern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 6690

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                        Selv syns jeg ikke det er minste rart at satsningen til Per Berg skaper forventninger. Når treneren peker ut én mann som frelseren, og han hentes koste hva det koste vil, og det gjorde det jo, skapes det forventninger hos noen av oss. Og slenger man på en 3-4 U21-landslagsmenn i tillegg, stiger forventningene plutselig raskere enn hårfestet til Uwe.
                        Ingen tvil om at forventningene var høye foran sesongen og med god grunn. Og en artig tanke at dersom LSK hadde floppet slik bydelsklubben gjorde i RL, ville trolig de fleste av oss vært om ikke fornøyd med situasjonen, i det minste ikke vært så negative.

                        Når det er sagt, så kunne det vært verre. Vi slipper å slite med Mjelde, sånn som Brann må gjøre.

                        Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                        De forventningene er ikke innfridd. Langt derifra. For oss som er mer opptatt av hva som skjer utpå matta enn på hvor mange som sitter på bussen fra Gjerdrum, er det mye å være skuffet over i år. Jævla mye.
                        Det er mulig å ha to tanker i hodet på samme tid. Det ene engasjementet utelukker ikke det andre. Det er mulig å være fornøyd med en ting og ikke så fornøyd med andre ting.

                        Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                        Jeg mener at RoyVaadal opplagt har rett når det gjelder sammenligninger med tidligere år. Det er evigheter siden vi har hentet spillere i det omfanget, og på det nivået, vi har gjort siden Per Bergs inntog. At Brann har kjøpt enda flere og enda dyrere, spiller ingen rolle. Det har de alltid gjort. Uten å få en dritt ut av det.
                        Du har rett i at LSK har brukt noe mer penger etter at Per Berg kom inn. I følge regnskapene ble detfor eksempel brukt ca. 7 millioner mer i 2004 enn i 2003. Men det har de fleste andre klubbene også gjort og så lenge man faktisk konkurrerer med dem, må man alltid se på rammebetingelsene opp mot hva de andre har, dersom økonomiske muskler blir hovedpoenget.

                        Men, jeg sier gjerne igjen, jeg mener også at LSK har underprestert denne sesongen i forhold til hva man kunne forvente. Forventningene mine bygger seg på den gode stallen LSK har bygget opp til en langt rimeligere penge enn hva noen av de sterkeste konkurrentene har brukt. Og for ikke å glemme hva laget presterte gjennom vinteren i treningskamper, Royal League og den gode vårsesongen. LSK har hatt en resultatmessig kollaps og det er skuffende.
                        Mvh Ronnie "The Runner"
                        LSK for alltid

                        Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                        Kommentar

                        • Rønnern
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6690

                          #13
                          OK, dette er muligens vel paranoid, men jeg bare må få det ut av systemet.

                          Som vi alle vet, kom Per Berg og Øie AS inn i LSK som en reddende engel og tok med seg nok cash til å fortsette satsingen som et topplag. Uten de pengene ville LSK i beste fall kjempet i bunnen av årets tippeliga, i verste fall i Adeccoligaen.

                          Det har kostet penger, mye penger. Per Berg har ved en rekke anledninger etterlyst flere som kan være med og bidra med investeringer inn i LSK. Det har han fått på plass ved LSK Invest AS, et selskap hvor også Sportsklubben er en av aksjonærene. Uten at dette er blitt bekreftet, så kan noe tyde på at LSK Invest AS har kjøpt spillerrettigheter fra LSK AS til spillere som Riise, Myklebust og Mouelhi. I tillegg til at de sitter på Occean og Husar som ble anskaffet etter opprettelsen av LSK Invest AS.

                          Altså, det jeg legger merke til er at LSK AS forsøker å kvitte seg med spillere som står i direkte konkurranse med spillere hvor LSK Invest AS har rettigheter. Man vil kvitte seg med spillere som Wehrman, Mifsud og Sundgot og om ikke lenge går vel de samme ryktene om Pål Strand. Det vil gjøre plass for Husar, Mouelhi, Myklebust og Occean. Yngre spillere med større potensial for videresalg, vel og merke dersom de får spilletid.

                          Et suksessalg eller to for spillere som er eiet av LSK Invest AS, vil kanskje være det som gjør at flere potensielle investorer henger seg på og muligens kjøper man enda flere spillerrettigheter fra LSK AS eller nærmest blir hoffleverandør av nye spillere til LSK. På den måten kan LSK AS gå med noen pene overskudd som Per Berg og Øie AS kan hente utbytte fra. Nærmest en tilbakebetaling for penger han har sprøytet inn i LSK AS, da det så ut til å gå på dunken, For så vidt en grei deal for min del, Per Berg drives business, selv om ingen skal betvile hans engasjement og hjerte for LSK.

                          Selv ser jeg frem til den dagen Sportsklubben tjener nok penger til å begynne å kjøpe seg tilbake inn i LSK AS. De sikreste pengene ligger i TV-rettigheter, sponsorkroner og publikumsinntekter, ikke kjøp og salg av spillere.
                          Mvh Ronnie "The Runner"
                          LSK for alltid

                          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                          Kommentar

                          • Torolf
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2004
                            • 9574

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Rønnern

                            Selv ser jeg frem til den dagen Sportsklubben tjener nok penger til å begynne å kjøpe seg tilbake inn i LSK AS.
                            Helt enig. Da Øie overtok LSK AS ble det sagt at det var aktuelt at LSK kjøpte seg opp igjen på et senere tidspunkt. Dessverre var vi årsmøtedelegater så sløve at vi ikke krevde en skriftlig gjenkjøpsavtale, men kun stolte på Per Bergs ord. Jeg har stor respekt for Per Bergs innsats, men jeg synes han har vært veldig flink til å få LSK og andre til å dele risiko uten at de får igjen noe konkret.

                            Kommentar

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎