Trenger ingen dispensasjon for Reitmaier

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 10.09.50
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2005
    • 1410

    Trenger ingen dispensasjon for Reitmaier

    Dette griper inn i det som allerede diskuteres under den mer generelle Keeperkrise-tråden, men ettersom Fjøra allerede har sagt at Sportsklubben vil be om dispensasjon for å hente Reitmaier, mener jeg det er greit med en egen tråd om dét konkrete spørsmålet. Jeg ser ikke helt bort fra at det kan bli diskutert de neste dagene.

    Jeg syns vi burde begynne med å finne ut nøyaktig hva Sportsklubben trenger dispensasjon fra for å hente Reitmaier. Så vidt jeg forstår består spilleberettigelse av (minst) fire forskjellige elementer:

    1) 12 dagers medlemskap i klubben, jfr NFFs lov § 9-2.1 a). Det er ikke gitt at dette er noe problem for Reitmaier. Han har nødvendigvis vært medlem av klubben i fjor, og har for alt jeg vet kanskje også betalt kontingenten for i år. Har han ikke det, er det kanskje - iallfall hvis han ikke har vært medlem av noen annen klubb i mellomtiden - nok å betale i kontingenten i morgen. Betalingsfristen gikk vel strengt tatt ut i mars, men opphører medlemskapet umiddelbart ved at den oversittes, eller har man krav på purringer etc?

    2) Spillerregistrering. Den relevante bestemmelsen er overgnagsreglementets § 4: "En spiller som skal delta i serier, cuper eller turneringer arrangert av forbund, krets eller klubb som er medlem av NFF, må være medlem av klubben og være registrert i krets/forbund." Så vidt jeg kan se oppstilles det ikke her noen frister i det hele tatt, så det er vanskelig å skjønne at dette skal være noe problem.

    3) Den såkalte profflisensen. Jeg sliter med å finne ut hva dette egentlig er. Man hører til stadighet spillere - senest Bjarmann - forklare at de ikke har løst lisens, men jeg har aldri skjønt helt hva det innebærer. Men så har jeg da heller aldri spilt profesjonell fotball. Langt ifra. Jeg har en fornemmelse av at det ikke er annet enn at man har tegnet lisensforsikring, se loven § 9-2.1 b) nr. 3: "NFFs Lisensforsikring er obligatorisk for alle spillere over 15 år ved kalenderårets begynnelse og som deltar i klasser for seniorlag. Lisensbeløpet skal betales av den enkelte spiller innen angitt frist. Forsikringen gjelder fra den dato lisensen blir betalt. " Gud vet når den fristen det vises til gikk ut. Er det kanskje nok at forsikringen betales før spilleren deltar i sin første kamp? Jeg lurer på det.

    4) At vilkårene i overgangsreglementet er oppfylt. Så vidt jeg kan forstå er det reglene i kapittel 4 som er de sentrale. Først og fremst stilles det krav til hvor hyppig man kan bytte klubb, men det er neppe noe problem for Reitmaier, og for det annet gjelder det som kjent visse overgangsvinduer. Bestemmelsen om overgangsvinduene finnes i overgangsreglementets § 16-1 c) som etter overskriften gjelder "Overgang/utlån av spiller under profesjonell kontrakt". Bestemmelsen lyder:

    "c) Ved overgang eller utlån av profesjonell spiller kan spilletillatelse for ny klubb kun gis i de årlige overgangsvinduene.

    Følgende overgangsperioder gjelder i Norge:
    • Vintervinduet: 15.11 til 31.03.
    • Sommervinduet: 01.07 til 31.08.

    Forbundsstyret kan i særskilte tilfeller dispensere fra overgangsvinduene."

    Det virker ikke uten videre klart at dette heller er til hinder for en Reitmaier-retur til Åråsen. For det første er det et spørsmål om bestemmelsen i det hele tatt kommer til anvendelse på Reitmaier når han i dag ikke har annen profesjonell kontrakt (jfr overskriften), og for det annet må det være et spørsmål om dette kan anses som en overgang i bestemmelsens forstand. Hans siste klubb var da vitterlig Sportsklubben, og han skal eventuelt gjøre comeback for den. Er dét en overgang etter reglementet? Jeg vet ikke, men hadde jeg vært Fjøra ville jeg argumentert tungt for at det ikke er det.

    Er det andre krav til spilleberettigelse enn disse? Det kan godt være mye jeg overser, men min umiddelbare tanke er at det kanskje ikke er all verdens en trenger dispensasjon fra når det ikke er snakk om å hente en spiller fra annen klubb, men snarere om å få en av klubbens egne til å gjøre comeback.

    Hva sier ekspertisen?
  • KFL41
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 3648

    #2
    Skal ikke si jeg er noen ekspert, men han må nok ha tegnet proffkontrakt, samt være meldt inn til NFF før en eller annen tidsfrist. Tror ikke LSK har gjort dette. Det blir jo et spørsmål om vi får disp på Reitmaier. Man kan jo argumentere for at vi har satt oss i en situasjonen selv siden han fikk rødt kort. At vi har en konstant skadet tredjekeeper, kan vel heller ikke sies å være et bra argument. Ottolainen ble derimot skadet slik at dette er ikke noe vi rår over.

    Blir spennende å følge denne saken den nærmeste uka.

    Kommentar

    • Hertis
      I karantene
      Forumonanist
      • May 2004
      • 173

      #3
      Er det sikkert Der Claus vil komme da?

      Kommentar

      • Hamburg & Kanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2005
        • 3006

        #4
        Opprinnelig skrevet av Hertis
        Er det sikkert Der Claus vil komme da?
        Timelønna blir sikkert god nok...

        et annet spørsmål er NFF's innstilling. Jeg tror den er negativ. Tipper vi blir bedt om å stille med jr.-keeper eller noe slikt...
        LSK Norges beste lag

        Kommentar

        • Torolf
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2004
          • 9574

          #5
          Opprinnelig skrevet av 10.09.50
          3) Den såkalte profflisensen. Jeg sliter med å finne ut hva dette egentlig er. Man hører til stadighet spillere - senest Bjarmann - forklare at de ikke har løst lisens, men jeg har aldri skjønt helt hva det innebærer. Men så har jeg da heller aldri spilt profesjonell fotball. Langt ifra. Jeg har en fornemmelse av at det ikke er annet enn at man har tegnet lisensforsikring, se loven § 9-2.1 b) nr. 3: "NFFs Lisensforsikring er obligatorisk for alle spillere over 15 år ved kalenderårets begynnelse og som deltar i klasser for seniorlag. Lisensbeløpet skal betales av den enkelte spiller innen angitt frist. Forsikringen gjelder fra den dato lisensen blir betalt. " Gud vet når den fristen det vises til gikk ut. Er det kanskje nok at forsikringen betales før spilleren deltar i sin første kamp? Jeg lurer på det.
          "Profflisensen" har ikke noe med lisensforsikringen å gjøre. Denne må alle spillere over 15 år ha. Da kunne vi ha brukt juniorkeeperen vår. Kravet om "profflisens" betyr nok bare at spilleren må tegne en proffkontrakt, jfr. http://www.fotball.no/files/{EAFB518...21AD5DED7}.pdf
          Det ser ut som om proffkontrakten må være på minimum ett år. Müllers idiotiske oppførsel kan dermed koste LSK svært dyrt. Jeg tror den billigste løsningen er å tegne proffkontrakt med rekruttkeeperen, men det spørs om han er moden for oppgaven mot Sandefjord.

          Kommentar

          • HSft
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2004
            • 6075

            #6
            Kan det ikke være mulig å få disp for å bruke juniorkeeperen i en kamp til tross for manglende profflisens?

            Kommentar

            • dIsTurBeD
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2004
              • 668

              #7
              Opprinnelig skrevet av HSft
              Kan det ikke være mulig å få disp for å bruke juniorkeeperen i en kamp til tross for manglende profflisens?
              I utganspunktet er vel ikke dette mulig. Men når jeg tenker etter slapp jo VIF Glen Roberts på banen i de 2 eller 3 første kampene i år uten at han hadde profflisens. Noen som kan huske å ha lest noe om dette har fått konsekvenser for bydelslaget i ettertid?

              Kommentar

              • KimFL
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Nov 2003
                • 1410

                #8
                "Profflisensen" har ikke noe med lisensforsikringen å gjøre. Denne må alle spillere over 15 år ha. Da kunne vi ha brukt juniorkeeperen vår. Kravet om "profflisens" betyr nok bare at spilleren må tegne en proffkontrakt, jfr. http://www.fotball.no/files/{EAFB518...21AD5DED7}.pdf
                Det ser ut som om proffkontrakten må være på minimum ett år. Müllers idiotiske oppførsel kan dermed koste LSK svært dyrt. Jeg tror den billigste løsningen er å tegne proffkontrakt med rekruttkeeperen, men det spørs om han er moden for oppgaven mot Sandefjord.
                Helt riktig. Denne såkalte "profflisensen" er egentlig en "proff"-kontrakt mellom klubb og spiller. Står forøvrig mer om det her: http://www.fotball.no/t2.aspx?p=29330&cat=51832

                Kan det ikke være mulig å få disp for å bruke juniorkeeperen i en kamp til tross for manglende profflisens?
                Det har vel blitt gitt disp til dette før, i andre klubber. Så hvis NøFF ikke gir oss disp til å hente inn en erstatter, så kan de vel ikke akkurat nekte oss å bruke en "amatør-spiller" fra egen klubb i denne situasjonen?

                Nå veit jeg ikke så mye om status på de yngre keeperne i klubben, men jeg har da tro på en ung og sulten junior kan gjøre det bra mot Sandefjord. Og i tillegg så går kampen på et forhåpentligvis fullsatt Åråsen. Må jo være en drøm for enhver ung debutant det. Og dessuten, er det jo bare snakk om én kamp.....



                mvh
                KimFL

                Kommentar

                • Torolf
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2004
                  • 9574

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av dIsTurBeD
                  I utganspunktet er vel ikke dette mulig. Men når jeg tenker etter slapp jo VIF Glen Roberts på banen i de 2 eller 3 første kampene i år uten at han hadde profflisens. Noen som kan huske å ha lest noe om dette har fått konsekvenser for bydelslaget i ettertid?
                  Jeg har ikke lest noe om utfallet av denne saken. Den vanlige reaksjonen vil være at Vålerenga fratas alle poengene i disse kampene fordi de har benyttet en spiller som ikke var spilleberettiget. La oss ikke håpe at det skjer denne gangen.

                  Kommentar

                  • Tam
                    Medlem
                    Hoffnarr
                    • Nov 2005
                    • 61

                    #10
                    Mulig redning ??

                    "§ 19 Avslutning av aktivitet.

                    a) En profesjonell spiller som slutter å spille serie-/cupfotball, skal forbli registrert som spiller i den klubb han sist var ansatt i 30 måneder regnet fra slutten av den siste sesongen spilleren deltok. "


                    ??

                    Kommentar

                    • Bekkis
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Sep 2005
                      • 441

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Torolf
                      "Profflisensen" har ikke noe med lisensforsikringen å gjøre. Denne må alle spillere over 15 år ha. Da kunne vi ha brukt juniorkeeperen vår. Kravet om "profflisens" betyr nok bare at spilleren må tegne en proffkontrakt, jfr. http://www.fotball.no/files/{EAFB518...21AD5DED7}.pdf
                      Det ser ut som om proffkontrakten må være på minimum ett år. Müllers idiotiske oppførsel kan dermed koste LSK svært dyrt. Jeg tror den billigste løsningen er å tegne proffkontrakt med rekruttkeeperen, men det spørs om han er moden for oppgaven mot Sandefjord.
                      snakket med Wijk i går, han føler seg ikke moden for tippeligaspill. Men han er en god keeper som kan stilles i samme klasse som misund, bare med mindre rutine. Blir ikke overasket om vi ikke får disp på reitmaier.

                      Kommentar

                      • gamle-perta
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2004
                        • 2418

                        #12
                        Kan ikke skjønne at NØFF gir oss tillatelse til å hente Claus.
                        Som andre har vært inne på, vi har selv satt oss i denne situasjonen ved å oppføre oss teit - for å si det mildt.
                        Tror kanskje "junior-løsningen" er den beste å gå for dersom vi får tillatelse. Har sett ham på noen treninger, virker mye piggere enn Misund...

                        mvh
                        Gammer`n
                        Mvh
                        Gammer´n (Per T)

                        Kommentar

                        • 10.09.50
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Oct 2005
                          • 1410

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Torolf
                          "Profflisensen" har ikke noe med lisensforsikringen å gjøre. Denne må alle spillere over 15 år ha. Da kunne vi ha brukt juniorkeeperen vår. Kravet om "profflisens" betyr nok bare at spilleren må tegne en proffkontrakt, jfr. http://www.fotball.no/files/{EAFB518...21AD5DED7}.pdf
                          Jeg registrerer hva dere sier og har gjort noen undersøkelser selv også. Profflisens er noe klubber har, og uttrykket gir ingen mening når det benyttes om spillere. For spillere gjelder det krav om lisensforsikring (men det er antakelig nok at den er betalt innen tre dager etter at første kamp er spilt) og krav om proffkontrakt. Men det bringer oss for så vidt ikke noe videre. Sportsklubben kan bringe begge deler i orden for Claus, uten å være avhengig av dispensasjon.

                          Derfor står mitt spørsmål ved lag: Alle hevder at Sportsklubben må ha en dispensasjon for å hente Claus, og det kan godt være riktig. Men hva er det den må ha dispensasjon fra? Jeg tror ikke spørsmålet er uvesentlig. Muligheten for å få dispensasjon varierer vanligvis etter hvilket vilkår det er snakk om å dispensere fra.

                          Og hvis han er medlem av klubben (enten ved at han allerede har løst kontingent eller ved at det er tilstrekkelig å betale den nå), ser jeg fortsatt ikke hva annet Sportsklubben skulle måtte foreta seg enn å betale lisensforsikringen og å tegne kontrakt med ham. Men, som sagt, det er mulig jeg overser noe.

                          Kommentar

                          • 10.09.50
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Oct 2005
                            • 1410

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Tam
                            "§ 19 Avslutning av aktivitet.

                            a) En profesjonell spiller som slutter å spille serie-/cupfotball, skal forbli registrert som spiller i den klubb han sist var ansatt i 30 måneder regnet fra slutten av den siste sesongen spilleren deltok. "
                            Jeg har oversett den bestemmelsen, men ved første øyekast virker den da å styrke antakelsene om at det kanskje ikke er noe å søke dispensasjon fra i det hele tatt.

                            Kommentar

                            • dIsTurBeD
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2004
                              • 668

                              #15
                              Glemmer du det faktum at overgansvinduet nå faktisk er stengt?


                              Fra NFF sine sider:


                              Følgende overgangsperioder gjelder i Norge:
                              • Vintervinduet: 15.11 til 31.03.
                              • Sommervinduet: 01.07 til 31.08.

                              Kommentar

                              • Torolf
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 9574

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                                Og hvis han er medlem av klubben (enten ved at han allerede har løst kontingent eller ved at det er tilstrekkelig å betale den nå), ser jeg fortsatt ikke hva annet Sportsklubben skulle måtte foreta seg enn å betale lisensforsikringen og å tegne kontrakt med ham. Men, som sagt, det er mulig jeg overser noe.
                                Jeg tror du har rett i at det er opp til LSK selv å få Reitmaier spilleklar, siden han ikke trenger å melde overgang fra en annen klubb. Det eneste som kan stå i veien for dette, er at det finnes en eller annen regel om at man ikke kan hente inn spillere utenfor overgangsvinduene. Jeg har ikke funnet noen slik regel. Håper LSK følger med på forumet eller at 10.09.50 tipser Jan Åge om det som er diskutert her.

                                Kommentar

                                • 10.09.50
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Oct 2005
                                  • 1410

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av dIsTurBeD
                                  Glemmer du det faktum at overgansvinduet nå faktisk er stengt?
                                  Nei, jeg gjør ikke det. Det første innlegget i denne tråden er langt som en telefonkatalog og enda kjedeligere, men hvis du likevel leser hele vil du se at jeg stiller spørsmål ved om overgangsvinduet gjelder når det er snakk om comeback for egen klubb. Slik regelen er formulert er det mye som tyder på at den ikke rammer Claus.

                                  Kommentar

                                  • Kjell.T.Ring
                                    Poll St. Ring
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Dec 2005
                                    • 11796

                                    #18
                                    Er det snakk om en overgang da? Vis han er "i klubben" fortsatt...
                                    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                    Kommentar

                                    • Torolf
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2004
                                      • 9574

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av dIsTurBeD
                                      Glemmer du det faktum at overgansvinduet nå faktisk er stengt?


                                      Fra NFF sine sider:


                                      Følgende overgangsperioder gjelder i Norge:
                                      • Vintervinduet: 15.11 til 31.03.
                                      • Sommervinduet: 01.07 til 31.08.
                                      Spørsmålet er om det er noen overgang når Reitmaier går fra LSK til LSK.

                                      Kommentar

                                      • dIsTurBeD
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • May 2004
                                        • 668

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                                        Nei, jeg gjør ikke det. Det første innlegget i denne tråden er langt som en telefonkatalog og enda kjedeligere, men hvis du likevel leser hele vil du se at jeg stiller spørsmål ved om overgangsvinduet gjelder når det er snakk om comeback for egen klubb. Slik regelen er formulert er det mye som tyder på at den ikke rammer Claus.
                                        Ok, da tar jeg selvkritikk på denne, jeg leste ikke hele... Og som andre nevner her, ja, det er kanskje ikke noen spørsmål om overgang i det hele tatt så lenge han fortsatt er medlem av LSK.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎