Karakterbok #4/07: Strømsgodset-LSK (23. april)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7026

    Karakterbok #4/07: Strømsgodset-LSK (23. april)

    Strømsgodset - LSK 1-1
    (0-1 Occean, 1-1 Judas)
    Sjanser: 3-4
    Cornere: Ca 6-6?

    Jeg tenkte jeg skulle fokusere på noe positivt etter opplevelsen i Drammen i kveld; det finnes verre ting enn å spille uavgjort borte mot Strømsgodset. Noen stakkarer er nemlig nødt til å se Strømsgodset spille fotball hver uke.

    Føl medynk med menneskeskjebnene som uke ut, uke inn må se på at Ronny Deila (eller Judas, eller enhver annen Strømsgodset-spiller, for den saks skyld) slavisk følger den intrikate strategien "når du får ballen, sikt på huet til han svære lengst framme".

    Drammen.

    Det sies at Drammen har blitt så fin de siste åra. Da jeg plukket opp Rønnern og satte avgårde mot Buskerud i ettermiddag var jeg spent på å se det nye, moderne, art deco-inspirerte og ny-chice Drammen.

    Men Gud, så skuffet jeg ble.

    Drammen var, er og blir Drammen. En urstygg by - assosiasjonene går umiddelbart til kneippbrød, av en eller annen grunn - med et urstygt fotballag. Strømsgodset kan kanskje assosieres med Millwall under Dennis Wise. Grisete, dårlig, primitivt.

    Og Drammen har også en supportergjeng som har satt sin egen tekst til "Vålerenga kjerke". Akkurat dette siste er hinsides enhver sarkastisk kommentar, så jeg skal omgå Godsetunionen i stillhet.

    Til saken: 11 mot 10 i 80 minutter, 1-0 til pause mot et lag som (i likhet med enkelte av våre spillere) hadde mer enn nok med å beregne spretten på ballen på potetjordet sitt (Gamle gress meg i ræva. Kampen kunne like gjerne ha blitt spilt på bane 17 på Ekeberg). Her kunne vel for Guds skyld ingenting gå galt?

    Andre omgang. Det første kvarteret er mer av det samme for LSK. Vi styrer og har mest ball, og jeg begynner nesten å kjede meg. Men så kommer angsten skytende inn i laget. Hvorfra? Thi det vet jeg ikke. Med unntak for den konstante frykten for å bli gjort idrettsinvalid av hjemmelagets knotts- og kroppstaklinger var ikke dette Strømsgodset-laget noe å frykte for LSK, overhodet.

    Men likevel. En reprise på fjorårets mange fiaskoer. Passive LSK står stille og ser på at Strømsgodset lemper ball etter ball etter ball etter ball opp mot tankspissen over alle tankspisser, Peter Kovacs, som samtidig leverer en habil søknad om å bli vurdert for det ungarske fribryterlandslaget gjennom å maltraktere Pål Steffen Andresen ved hver bidige anledning (sågar gjennom å løpe ham ned og tråkke på ham ved minst to anledninger).

    Til slutt skjer det som måtte skje, etter at vi blant annet har sett en ball gå i stanga bak Heinz. ETT initiativ av Strømsgodsets Andersson medfører et upresset innlegg inn i vår 16-meter, der Anders Rambekk omtrent har hånda oppi rompa til Kovacs i et forsøk på å forhindre ham fra å hoppe opp. Judas netter sikkert og Marienlyst stadion eksploderer i gledesrus...over å ha klart ett poeng på hjemmebane.

    Karakterboka er oppgitt og frustrert:
    Heinz Müller - 5 - Skovtur da Godset treffer stolpen i andreomgang. Ellers var han fin. Fremdeles like clueless på straffer.
    Dan Anton Johansen - 4 - Ble rundlurt to ganger før ti minutter var passert. Et fint skuddforsøk som gikk i tverrliggeren. Habil bakover, men ute av posisjon forut for innlegget som medførte Godset-straffa.
    Shane Stefanutto - 5 - Stålkontroll bak. Fremover telte Ronnie og jeg ni innleggsforsøk. Av disse var ett bra og presist, og to kunne ha blitt bra. Tre av ni er altfor dårlig, men Shane skal ha for offensiv vilje. Sågar et skudd på mål i dag.
    Anders Rambekk - 5 - Lå i rom bak PSA og plukket opp nedfallsfrukten fra Kovacs utallige stusser. Nektet Godset tid, rom og plass og var også fint frempå ved en corner, men skapte straffa de utliknet på.
    Pål Steffen Andresen - 6 - Umulig oppgave å matche Kovacs i lufta, men skal ha maks kred for guts og innstilling. Gjorde jobben så vanskelig som overhodet mulig for Kovacs til tross for at han ble løpt ned, slått og sparket gjennom nitti minutter. Men jeg står på at kanskje den nådeløse Biffen skulle ha fått sjansen i denne kampen, med sin fysikk og galemannsinnstilling til andre menneskers knehaser.
    Espen Søgård - 5 - Syltynn femmer på Espen, som til tross for sin vante arbeidsinnsats var påfallende rotete med ballen i dag.
    BB Kasey Wehrman - 6 - Ny, god kamp av Kasey. Dikterte spillet og brukte fysikken. Men klarte ikke å ta tak i lagkameratene den siste halvtimen han heller. En av få som tørte å gå rett i kroppen på Kovacs og gi juling tilbake. Heder og ære til Kasey i dag; når han er god er han skikkelig, skikkelig god. Måtte det fortsette.
    Khaled Mouelhi - 4 - Man kan bare kutte ut pratet om Mouelhi som en "leder". Ledere mister ikke hodet på den måten. Uprofesjonelt. Idiotisk. Trist. Hodeløst. Skam deg!
    Bjørn Helge Riise - 3 - Tendenser i førsteomgang. Borte vekk og vel så det i andre omgang. Kan bedre og må heve seg.
    Olivier Occean - 5 - Scorte igjen og medførte, ipso facto, at vi fikk et poeng. Unntatt målet syntes jeg det var mye rart i dag. Slurvete med ball i beina og mange rare løpsvalg.
    Magnus Myklebust - 6 - Er arkitekten bak Ohrs utvisning, 1-0-målet, og to av våre andre sjanser. En stor førsteomgang, ble borte etter pause.


    ->Arild Sundgot - usynlig
    ->Pål Strand - usynlig
    -> T.A. Gundersen - tre minutter.

    Kanarifansen - 3 - Ræva. Skal ikke si noe, jeg var ræva sjøl. Sto alt for spredt og på Tippeligaens mest demokratiske tribune: Alle ser like lite uansett hvor man står på gresshaugen til Strømsgodset. Men ble aldri trøkk i dag.

    Dommeren - 8 - Mye stygt har blitt sagt om dommerne i år, men ros bør gis der ros er fortjent: Brage Sandemoen dømte glimrende i dag. Korrekte røde kort, korrekt straffe, kunne kanskje slått hardere ned på Godsets konsekvente grisespill, men la ellers en fornuftig og konsekvent linje. Banens beste.
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum
  • Fugl1120
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 3528

    #2
    Veldig mye uenig med deg her, trigz.

    Synes stopperne var horrible idag, og Kovac hadde full kontroll på våre to stoppere. Rett og slett drittkamp av begge. Myklebust synes jeg heller ikke var i nærheten av en 6'er, resten kan forsvares om jeg legger godvilja til. Synes fortsatt det meste er for snillt, i dag var vi elendige.
    Lauken er vår venn!

    Kommentar

    • trigz
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2004
      • 7026

      #3
      Vel, hvor mange sjanser hadde Strømsgodset unntatt stolpeskuddet og straffa, og hvor mye ball hadde de den siste halvtimen?

      Ellers er jeg enig i at vi var rævva den siste halvtimen i dag. Mye å rette på foran Lyn-kampen.
      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

      Kommentar

      • gulf
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Oct 2005
        • 210

        #4
        Min umiddelbare reaksjon er at Godsets straffe langt i fra er så klar som trigz vil ha det til. Og holdt vi ikke til mer enn tre av ti poeng? :???:

        Kommentar

        • Seb.R
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2006
          • 4159

          #5
          Helt grei vurdering. Personlig syntes jeg da Kanari-fansen fortjente minimum en 4'er idag, med tanke på de forferdelige forholdene. Jeg trodde ingenting ville overgå Sandefjord.
          www.sebastianramsland.com
          www.twitter.com/sebramsland

          Kommentar

          • Lars
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 6156

            #6
            Du kan ikke dømme KFL som om vi skulle vært på hjemmebane. Vi sto på en komplett elendig tribune, uten tak osv. Etter forholdene klarte vi oss bra. Midt på treet, kanskje litt over.

            Kommentar

            • Rathsmeister
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2006
              • 561

              #7
              Ulike oppfatninger om hvor gode KFL var (i går faktisk) tror jeg har mye med hvor på "tribunen" (der var jeg vel litt for snill men)man var...

              Der jeg stod vr det til tider ganske dødt, men kom seg litt etter iherdig jobbing av forsangere med mer...
              Mvh
              Martin Raths

              Kommentar

              • Hertis
                I karantene
                Forumonanist
                • May 2004
                • 173

                #8
                jeg syns og straffa til godset er tvilsom, ser ut som den forvokste ungarern tar i armen sin inni rambekk sin, og at rambekk bare holder armene inntil kroppen, og den store mannen faller jo veldig lett da...

                Kommentar

                • Seb.R
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2006
                  • 4159

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Rathsmeister
                  Ulike oppfatninger om hvor gode KFL var (i går faktisk) tror jeg har mye med hvor på "tribunen" (der var jeg vel litt for snill men)man var...

                  Der jeg stod vr det til tider ganske dødt, men kom seg litt etter iherdig jobbing av forsangere med mer...
                  Haha, "tribunen".

                  Det var vel som du sa, veldig spredt hvor synginga var bra eller ikke. Forsangerne gjorde en veldig god jobb i dag, og som nevnt tidligere funket bruken av megafonene bra. Godt at disse kun ble brukt minimalt, og kun ved de første ordene i sangene.
                  www.sebastianramsland.com
                  www.twitter.com/sebramsland

                  Kommentar

                  • gj
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 3359

                    #10
                    Du tar skammelig feil på straffa. Det er Kovacs som river og sliter i Rambekk.

                    Kovacs holder først i Rambekk, så hopper han opp, lander på ryggen til Rambekk og detter ned bak ham. Rambekk har forøvrig begge hendene foran seg når Kovacs hopper.

                    Det skal dog innrømmes Sandmoen, at det fra hans vinkel ser litt annerledes ut. Beskrivelsen av situasjonen kommer fra kameraet bak mål.

                    Tviler nå likevel på at det var bevisst filming fra Kovacs. Han ser umiddelbart på mål, og ikke på dommeren, etter at han har falt. Du ser også Rambekk blir overrasket over at det blir dømt straffe.

                    Det betyr vel at Sandmoen dømte så godt han kunne, og det må jeg bare akseptere. Men det betyr likevel ikke at det var en situasjon der Kovacs skulle hatt straffe.

                    Kommentar

                    • Kjell.T.Ring
                      Poll St. Ring
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Dec 2005
                      • 11796

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av gj
                      Du tar skammelig feil på straffa. Det er Kovacs som river og sliter i Rambekk.

                      Kovacs holder først i Rambekk, så hopper han opp, lander på ryggen til Rambekk og detter ned bak ham. Rambekk har forøvrig begge hendene foran seg når Kovacs hopper.

                      Det skal dog innrømmes Sandmoen, at det fra hans vinkel ser litt annerledes ut. Beskrivelsen av situasjonen kommer fra kameraet bak mål.

                      Tviler nå likevel på at det var bevisst filming fra Kovacs. Han ser umiddelbart på mål, og ikke på dommeren, etter at han har falt. Du ser også Rambekk blir overrasket over at det blir dømt straffe.

                      Det betyr vel at Sandmoen dømte så godt han kunne, og det kan jeg akseptere. Men det betyr likevel ikke at det var en situasjon der Kovacs skulle hatt straffe.
                      Helt enig. Veldig merkelig at ikke Rambekk protesterte mer... På han virket det jo nesten som om det var riktig.
                      Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                      Kommentar

                      • Dole
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2004
                        • 1504

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av gj
                        Du tar skammelig feil på straffa. Det er Kovacs som river og sliter i Rambekk.
                        Skammelig feil kan han vel ikke ta, når Rambekk selv innrømmer at han holdt?

                        Kommentar

                        • trigz
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2004
                          • 7026

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av gj
                          Du tar skammelig feil på straffa. Det er Kovacs som river og sliter i Rambekk.
                          Jeg hørte nå engang Rambekk innrømme etter kampen at han holdt Kovacs. Vet ikke hvem av dere jeg skal tro mest på. Sorry...
                          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                          Kommentar

                          • Fridtjof
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2005
                            • 2120

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av trigz
                            Anders Rambekk - 5 - Lå i rom bak PSA og plukket opp nedfallsfrukten fra Kovacs utallige stusser. Nektet Godset tid, rom og plass og var også fint frempå ved en corner, men skapte straffa de utliknet på.
                            Bjørn Helge Riise - 3 - Tendenser i førsteomgang. Borte vekk og vel så det i andre omgang. Kan bedre og må heve seg.
                            Olivier Occean - 5 - Scorte igjen og medførte, ipso facto, at vi fikk et poeng. Unntatt målet syntes jeg det var mye rart i dag. Slurvete med ball i beina og mange rare løpsvalg.
                            Magnus Myklebust - 6 - Er arkitekten bak Ohrs utvisning, 1-0-målet, og to av våre andre sjanser. En stor førsteomgang, ble borte etter pause.
                            Dommeren - 8 - Mye stygt har blitt sagt om dommerne i år, men ros bør gis der ros er fortjent: Brage Sandemoen dømte glimrende i dag. Korrekte røde kort, korrekt straffe, kunne kanskje slått hardere ned på Godsets konsekvente grisespill, men la ellers en fornuftig og konsekvent linje. Banens beste.
                            Rambekk - Rambekk var en tragedie i går. Jeg tenker ikke på straffa, for der kan ting tyde på at spillet gikk som det ville selv, og vi ble tatt av dårlig karma. Anders var elendig gjennom hele kampen i går. Hver eneste gang ballen nærma seg han, virket det som at han ble stiv av skrekk, og ikke visste hva han skulle gjøre. Han så ærlig talt ut som forsvars-versjonen av Espen Johnsen.
                            Riise - Leverte en såpass god førsteomgang at selv den litt svake andreomgang ikke trekker han helt ned til en treer. Var veldig nær å ha en bra målgivende mot slutten i førsteomgang, men innlegget ble klarert av Deila.
                            Occean - Bortsett fra målet, der han viste topp klasse og dukk-opp-egenskaper, var Ollie strengt talt temmelig svak i går. En trønder som satt ved siden av oss trønderkanaris i går, oppsummerte det helt ganske greit ved å påpeke at Occean har en førstetouch som en murvegg!
                            Myklebust - Mykle var kampens gigant i de første 45 i går. Litt mer usynlig i andre, men det er vel så mye resten av laget/taktikken sin skyld, som Magnus selv.
                            Dommeren - Dommern leverte jevnt over varene ganske godt i går, men en åtter er snilt. Sandmoen dømte så jeg fikk gledestårer i øynene av vakker kunst, ved de avgjørende situasjonene. Korrekt rødt til Ohr. Straffa virker for meg fortsatt helt greit, selv om Glenn leverer solide motargumenter. Kikos røde kunne godt vært supplert med ti armhevinger. Men, inni mellom disse prakteksemplene på vakker dømming føler jeg at han leverer i overkant mye kompansasjonsdømming. Etter det røde til Ohr fikk godset vel mye billige frispark, og etter straffa dems får vi samme behandling. Dette er typisk ikke bra dømming, men kan vanskelig sies å ha noen avgjørende påvirkning på kamputfallet
                            Last edited by Fridtjof; 24.04.2007, 08:29.
                            Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                            Kommentar

                            • Emil B
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2006
                              • 5921

                              #15
                              Synger jo bedre en godset uten tak på tribunen! Var det virkelig så dårlig i går da??

                              Kommentar

                              • trigz
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 7026

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Fridtjof
                                Rambekk - Rambekk var en tragedie i går. Jeg tenker ikke på straffa, for der kan ting tyde på at spillet gikk som det ville selv, og vi ble tatt av dårlig karma. Anders var elendig gjennom hele kampen i går. Hver eneste gang ballen nærma seg han, virket det som at han ble stiv av skrekk, og ikke visste hva han skulle gjøre. Han så ærlig talt ut som forsvars-versjonen av Espen Johnsen.
                                Lurer på om vi har sett samme kamp. Hvis Anders hadde vært i nærheten av det du beskriver vil jeg påstå det var merkelig at Strømsgodset til syvende og sist nesten ikke skapte en dritt.

                                Riise: Kom seg fri noen ganger i første, men innleggskvaliteten? Fikk ikke nok ball heller etter mitt skjønn, og spilte seg kanskje aldri helt inn i kampen. Ser ham helst som indreløper mot Lyn, i så fall med Pål Strand / Magnus Myklebust på vingene.

                                Occean: Jepp, ingen stor kamp i går. Men scorer et goalgettermål (riktignok etter at Myklebust og Espen Johnsen gjør 80% av jobben for ham). Han skal ha for det. Det du sier om Myklebust gjelder jo også for Occean: Etter pause fikk han ikke akkurat så mye å jobbe med. Så lenge han scorer mål er jeg såre fornøyd uansett.

                                Myklebust: Enig. En stor førsteomgang.

                                Dommeren: Var glimrende. Etter å ha sett tv-bildene i går kveld synes jeg fremdeles straffa var grei nok.

                                Det er ikke verdens undergang å spille uavgjort borte i Drammen, selvom det ikke er et godt resultat. Måten det skjedde på får det imidlertid til å føles som et tap, pluss at vi er irriterte på feigheten til laget den siste halve timen. Får riste av oss dette og gjøre oss klare for Lyn nå. Vi er i rute og på andreplass på tabellen. Dette går fint.
                                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                Kommentar

                                • trigz
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2004
                                  • 7026

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av VK
                                  Synger jo bedre en godset uten tak på tribunen! Var det virkelig så dårlig i går da??
                                  De jeg snakket med som hadde sittet på pressetribuna kommenterte (uoppfordret) at Kanarifansen var veldig dårlige i går. Det var også min opplevelse. Folk sto for spredt til at det ble samhandling på tribuna. Det blir ikke stemning når sidemannen din står to meter til venstre for deg.
                                  Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                  Kommentar

                                  • Fridtjof
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2005
                                    • 2120

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av trigz
                                    Lurer på om vi har sett samme kamp. Hvis Anders hadde vært i nærheten av det du beskriver vil jeg påstå det var merkelig at Strømsgodset til syvende og sist nesten ikke skapte en dritt.
                                    Det har etter mitt skjønn mer å gjøre med at drammenserne ble tvunget til å flytte Andersson lenger ned på banen å gjøre, enn at Rambekk var god. Hadde det ikke vært for det røde kortet deres ville disse problemene etter alt å dømme blitt langt mer utslagsgivene.

                                    Riise som indreløper? Tommel opp! Ref. Fredrikstad-kampen.

                                    Selv om jeg vegrer meg for å kritisere fansen når jeg ikke var på kampen selv, kan jeg informere om at GU knuste oss fra en TV-titters perspektiv. Men, det virker for meg, uten at jeg har noe som helst belegg for å påstå dette, at det i langt større grad skyldes akustikken enn innsatsen. Det så ut som at dere lagde mer liv enn dere gjorde. Nekter å tru at hele KFL hoppa, men holdt kjeft, for å si det sånn
                                    Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                                    Kommentar

                                    • trigz
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2004
                                      • 7026

                                      #19
                                      Ah, du så kampen på tv. Forstås.

                                      Rambekk: Synes en femmer er forsvarlig, all den tid han som sagt gjorde jobben sin og plukket opp det Kovacs la fra seg. Jeg la ikke merke til noen blødmer fra hans side, men det skal jo sies (som hver gang) at jeg sto bak målet og ikke så all verden av det som skjedde på den andre siden av banen. Men jeg fikk inntrykk av at Anders lå riktig og gjorde jobben sin.
                                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                      Kommentar

                                      • tullebukk
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2006
                                        • 5446

                                        #20
                                        satt å så kampen på en dårlig tv her på gran kanaria og må jo si at kanarifansen hørtes vell så mye som godsetunionen så min karakter til dere blir en 6 er.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎